Bloggportalen statistik

torsdag 4 december 2014

Dag tre med Järlåsatrollet


När jag stiger upp ser jag att han redan är igång. Sopar och krattar med ett trolls envishet, tja nog är mim nya kompis värdefull. Med sin lilla krumma kropp arbetar han på utan krav på ersättning. Det finns en McDonalds ett par mil från Lilla huset på berget, jag tror att han skulle uppskatta ett besök där. Morgontrött hejar jag på mitt kompistroll och föreslår att vi skall käka på McDonalds. Den där grankottsoppan trollet bjöd på smaka fan och gav mig några timmes magknip.
Trollet har bekymmer. Han har inget namn och undrar stillsamt om han kan heta Nils. - ”Nej för sjutton det heter ju jag, ett lite mer originellt namn får du allt hitta på” – ”Okej då heter jag Carl Gustav efter er kung, jag tror att han också är ett troll”. Så fick det helt enkelt bli.
Jag och trollet Carl Gustav körde till McDonalds och käkade helt ensamma, efter att alla flytt. Små barn visade ett stort nyfiket och vördsamt intresse för min kompis, medan föräldrar flydde och gastade något om invasion från yttre rymden.
Trollet Carl Gustav åt tre hamburgare och mängder av pommes frites innan vi körde tillbaka till Lilla huset på berget, han gick till sin jäkla gran och jag in till stugvärmen. Nog kan vänskap förundra en emellanåt, jag och ett troll, tja vi trivs ihop och kommer nog att hitta på en hel del bus.
Nils Mohlin
i Lilla huset på berget

© 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar