Bloggportalen statistik

onsdag 3 december 2014

Järlåsatrollet och jag

Igår berättade jag om mitt möte med Järlåsatrollet, en lustig liten varelse, som bosatt sig under vår största gran. Halvmetern lång och med en svans som är betydligt längre sopar han löv när han promenerar på vår tomt. En märklig småväxt figur, snäll och godhjärtad, som med övertygelse hävdar att han vaktar Graciela, mig och vår bostad. Igår bjöd jag honom på kaffe och där stod han, satt inte, nej stod på en av Gracielas omklädda köksstolar. Vilken fruktansvärd handling, att stå på det fina tyget som Graciela klätt stolarna med. Han var ju tvungen att nå bordet där kaffekoppen stod och märkligt nog så satte inte hans smutsiga fötter några som helst avtryck. Det börjar bli kallt, minusgrader och frostig mark och jag erbjöd honom ett par av mina gamla vinterkängor. Han skrattar inte som ett fasansfullt troll eller monster, snarare låter det som ett barns glada skratt eller fniss när han virrar på huvudet. – ”Dina skor är allt för stora, dessutom fryser aldrig vi troll”. – ”Men hur håller du värmen, det måste vara kallt att bo under en gran” – ”Vi fryser aldrig” svarade trollet lite surmulet. Jag studerar min nya kompis, som med svart tovigt hår som står nästintill rakt upp och med stora snälla ögon tycks han värdera mig. Näsan är stor, hiskligt stor och armarna nästan lika långa som kroppen, jag tror faktiskt att han kan stå raklång och klia sig under fötterna. Om jag så får säga så ser han absolut inte ut som en Hollywoodstjärna, snarare som en mardrömskapelse. – ”Var har du dina släktingar och trollkompisar” undrade jag. – ”Jag var svarta fåret och blev utfrusen”. Utfrusen tänkte jag, - ”Hur var då de som frös ut dig?” – ”Veklingar som flyttade till Skåne och blev politiker” sa trollet lite pillemariskt. – ”Men jag kommer ju från Skåne” replikerade jag. – ”Jaja inte du men Skånetrollen blev välkammade och prydligt klädda Sverigedemokrater, tvi fan” väste trollet. När vi nu blivit tajta kompisar med ungefär samma värderingar så har Järlåsatrollet bjudit in mig på middag, grankottsoppa. Gud bevare mig är detta ätbart. Kära läsare gå ni och ät er lunch på bekväm restaurang, jag intar min under en gran strax intill Lilla huset på berget.

Nils Mohlin

© 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar