Bloggportalen statistik

fredag 2 april 2021

Påskfirande på Österlen och lite varstans

 Påskdagen firas första söndagen efter första fullmånen från 20 mars räknat (eller vårdagjämningen). Påsken är en rörlig helg, men behöver absolut inte vara rörig. Även om det finns en salig blandning av traditioner.

Hedningarna firade ljusets och växternas återkomst, med inslag av ritualer, som inte kan ses som riktigt rumsrena idag.

Hur det kristna firandet går till är vi väl medvetna om.

Jag gör som hedningarna firar ljusets och växternas återkomst, men har skippat deras ritualer.

Maten på påskbordet varierar, men naturligtvis är ägg, sill, lax och lite annat självskrivet.

Vistas utomhus och se naturen vakna till liv är det mäktigaste firandet för mig. 

Kyrkliga traditioner och kyrkobesök är inget som tilltalar mig och jag har också avstått från dessa under hela mitt liv. Bortsett från vad man tvingades till under uppväxten. Enda undantaget var att Graciela och jag gifte oss i kyrkan. 

Var och en firar vi på vårt eget sätt och naturligtvis respekterar jag dem som firar det kristna budskapet.

 

Önskar er en God fortsättning på påsken oavsett hur ni firar den

 

Ó  Nils Mohlin 2021-04-02











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar