Bloggportalen statistik

tisdag 20 april 2021

77 så in i bomben

 77 år känns ungefär som att fylla 67 eller 57, bara lite mer gnissel i lederna.

Mina två sista inlägg har handlat om mina våndor i köket. Nåja så farligt är det inte, jag klarar mig ganska hyfsat.

Idealkosten för mig är en blandning av vegetarisk mat, lite husmanskost och sill i alla dess former. Räkor, kräftor och hummer står också högt på listan.

Jag tycker faktiskt det är kul att laga mat. Vissa rätter kan jag gå och fundera på ett par dagar. Småprojekt som ett komplement till min andra projekt.

De där genomfunderade rätterna hamnar ofta på bordet en fredag eller lördagskväll. Leif Mannerström och de andra proffsen har väl sitt finger med i grytorna. Även om jag vid dessa tillfällen ger sjutton i alla deras goda råd och envetet följer egna idéer, så är jag väl innerst inne påverkad på något sätt – Mannerström sa att…..

Dagen som sådan skall jag fira lugnt och håller ledigt från mina uppdrag. En morgonpromenad, skissa på ett projekt i verkstaden och naturligtvis laga mat. Måhända blir det istället en rejäl räkmacka med riktigt maffiga räkor och absolut ingen majonnäs. Jag avskyr när räkor ligger i ett hav av majonnäs. Det är räkorna som är det centrala med lite dill och citron på en grov brödskiva, så är jag nöjd.

I morgon är allt som vanligt igen. Jag skall få min vänsterhand fixad (karpaltunnelsyndromet), ta det lugnt ett par veckor, sedan är det full rulle igen.

 

Önskar er en trevlig dag

 

Ó  Nils Mohlin 2021-04-21



Vid 77 skall man väl egentligen njuta av sitt otium. Men jag föredrar att ha många bollar i luften.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar