Bloggportalen statistik

tisdag 20 april 2021

Laga mat i Kivik

 Igår anförtrodde jag er min hemliga last – Läsa recept när jag borde sova.

Om det nu bara vore så enkelt. Ur en last föds ofta något mer och har man läst så många recept som jag gjort. Dessutom sett en del matlagningsprogram där gastronomins virtuoser briljerar i flashiga TV kök, så får man idéer.

Graciela lyckades perfekt, med det jag har i tankarna, för tio, tolv år sedan. Om det var tur eller skicklighet vill jag låta vara osagt, men jag blev djupt imponerad av att se en hemlig dröm utföras mitt framför mina ögon.

Jag sitter och stirrar fascinerat när giganterna på TV fattar stekpannan, gör en elegant knyck med underarmen. Innehållet lämnar pannan vänder mirakulöst i luften och landar i stekpanna, utan att någonting hamnat utanför. Det här rullas framför mina ögon i slow motion gång på gång.

Jag tror det är det närmast jag kommer en mardröm.

Många gånger har jag stått redo med stekpannan, tittat mig runt.

Golv, väggar och tak – Fy sjutton vilken röra det kan bli. Städa, skura och kanske till och med måla om.

Var gång den här tokigheten slagit klorna i mig har jag hittills ställt tillbaka pannan och fixat det med stekspaden.

Men jag lovar att en dag far fan i mig och då skall jag göra det oaktat konsekvenserna av mitt handlande. Jag återkommer med referat när jag väl gjort det, oavsett resultatet.

 

Vad jag skall laga till middag? Inte en susning, jag ber Leif Mannerström om hjälp.

 

Trevlig tisdag

 

Ó  Nils Mohlin 2021-04-20










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar