Bloggportalen statistik

lördag 17 april 2021

Lördagssysslor i Kivik

 När man bor i hus finns det alltid något att göra, vilket under pandemitider varit ett härligt komplement till mina övriga sysslor.

Men även utan pandemier så är det rätt kul att ha projekt.

Jag har byggt närmare 100 m2 altan i tre nivåer, det blir så när man bor på en sluttningstomt med sex meters nivåskillnad mellan östra och västra gränsen. 

När suterränghuset byggdes så fick de spränga för nedre planet. Oavsett var man sätter spaden i marken stöter man på sprängsten och berg under matjorden.

Samma problem när jag byggde plank runt hela tomten och då hyrde jag en bergborr för att lösa problemet. De två första altanetapperna hade jag samma slit. Till tredje och sista etappen lejde jag in folk som borrade ner 12 markskruvar 90 centimeter, men även dom, sina maskiner till trots, hade bekymmer med sitt uppdrag.

Det har blivit nya fönster och fönsterdörrar i hela huset, men det lejde vi en firma till. Nytt balkongräcke, skifferklinker på balkong, entré och hall.

Nu är det drygt fem år sedan vi köpte huset och det har förändrats en hel del. Både in och utvändigt, men det är det som är kul, att vårda, underhålla och förbättra.

Graciela har anlagt en fantastisk trädgård, hjälpt till att dra i tiotusentals skruvar och stått för allt måleriarbete.

Vi har fördelat sysslorna lite, men hjälps åt med mycket. Vi har tillsammans stensatt en mängd kvadratmeter och byggt stödmurar.

 

Det är inte så värst mycket kvar av större projekt, så då blev det ett fyrtorn under restriktionstider. Det målade jag faktiskt själv. Idag gjorde jag ett pelarbord av spillvirke till köksträdgården. I morgon blir det ett par blomsterbänkar.

I verkstaden har jag en del härligt timmermaterial som jag skall skulptera i. En grej jag höll på med för femtio år sedan, med ganska hyggligt resultat. Vi får se vad det blir av det hela.

Först skall jag operera vänsterhanden för karpaltunnelsyndromet i veckan. Höger näve fick jag fixat den 16 februari med kanonresultat.

Vaccinerad har jag också blivit med lyxvarianten Pfizer och andra sprutan blir jag serverad den 6 maj. Snacka om kosläpp, projekt till trots skall det bli kul att kunna umgås med vänner igen.

Önskar er en skön helg

 

Ó  Nils Mohlin 2021-04-17






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar