Bloggportalen statistik

lördag 30 januari 2021

Nytt fyrtorn i Kivik

 När jag höll på med altandäcken fick jag idén till ett fyrtorn. Klart att man måste ha ett fyrtorn när man bor i Kivik.

I naturlig storlek skulle det bli 18 meter, vilket skulle innebära problem med stadsarkitektkontoret. Jag valde att tillverka ett i skalan 1:10 så i färdigt skick blir det cirka 180 centimeter och jag slipper problem.

 

Jag har inte kopierat någon annan fyr, däremot tittat på mängder av bilder för att få känslan av en fyr uppförd i början av 1800 talet. Ritningar har jag inte haft mer än de som funnits i huvudet.

Den är byggd i form av en hexagon, alltså en sexsidig fyr, som smalnar av kraftigt mot toppen. Allt är tillverkat av trä, utom själva glashuset, som är en tomburk från vår lokala ICA handlare. Den innehöll ICA:s smörgåsgurka från början och snart skall den blinka mot grannar och sjöfart.

Än återstår en del arbete, mest måleri och lite annat finlir. Hittills har jag lagt ner cirka 40 timmar på fyren och det blir kanske ett tiotal till.

 

Ó  Nils Mohlin 2021-01-30































Ó  Nils Mohlin 2021-01-30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar