Bloggportalen statistik

tisdag 1 mars 2016

Pablo Emilio Escobar Gaviria


Det har gjorts två olika filmatiseringar om den hänsynslöse colombianske brottslingen Pablo Escobar, möjligen kan fler ha gjorts men inga jag har kännedom om. En amerikansk version ”Narcos”, visas i 22 avsnitt. En serie som jag tyckte var mycket bra ända tills jag sett den colombianska versionen. ”Pablo Escobar, el Patrón del mal”, som är det helt ojämförbart absolut bästa jag sett. I 74 avsnitt skildras Escobars liv, medbrottslingarna, familjerna, politikerna och polisens till synes hopplösa kamp. Terror, mord, bomber, kidnappningar och korruption, som under ett par årtionden höll sitt grepp om Colombia. Denna inspelning är oerhört skickligt gjord med fantastiska skådespelarprestationer. Man lär känna alla personerna på ett sätt som är mycket sällsynt, miljöerna och tidsandan.

”Narcos” har blivit mycket välkänd, naturligtvis för att det är en amerikansk variant, vilket också tydligt framkommer när man ser den.

Hade det inte varit för att jag har en colombiansk god vän som kommer just från Pablo Escobar hemstad Medellin, så hade jag nog aldrig fått se denna otroliga inspelning. Min vän hade ett flertal kamrater som mördades av Escobar och levde och arbetade i Medellin, så han om någon har mycket god insikt i att avgöra vilken inspelning som ger den mest korrekta versionen.

Jag kan å det varmaste rekommendera denna ofattbart skickligt skildrade berättelse som visas i 74 avsnitt om vardera 40-45 minuter.

Mycket nöje!

© Nils Mohlin 2016

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar