Bloggportalen statistik

torsdag 20 november 2014

Kundpinne


Alla har vi stått i kassakö och ve den person som inte lägger helig pinne eller kassaklots efter det varorna är placerade på bandet. Läste för några år sedan att danskarna är ytterst petiga med att kundedeler eller skillepind omedelbart skall läggas på plats när man lagt upp sina varor. I Danmark förväntas man helt enkelt att lägga dit varudelaren efter sig annars blir det ett jäkla liv enligt samma artikel.
Ett jäkla liv kan det bli i Sverige också. Var häromdagen och handlade i vår lokala matbutik. En dam står och betalar, en kille i femtioårsåldern står före mig och har pliktskyldigast lagt pinnen som en gräns mellan hans och mina varor. Vi står och pratar om allt mellan himmel och jord i väntan på vår tur att betala. Naturligtvis missar jag att lägga den förbannade pinnen. En liten skinntorr gubbstrutt knuffar mig samtidigt som han mumlande förbannelser kliver över mina fötter. Han sträcker sig näst intill liggande över varorna och hugger en pinne som han med en smäll placerar efter mina varor. Visst jag hade missat pinndjävlen. Gubbfan på dryga en och sextio och minst nittio bast står bakom mig med eldsprutande blickar. Fylld av ilska rabblande Imperiusförbannelsen, Cruciatusförbannelsen och Avada Kedavra. Hade förbannelserna haft någon effekt borde jag fallit stendöd i Coops kassakö. Min tur att betala och jag vänder mig till den äldre upprörde mannen och sa ”Jag önskar dig också en bra dag”. Han skakar med en pinne mot mig och mot bättre vetande säger jag till den lille mannen ”Se upp så att du inte själv hamnar som kassaklots mellan varorna, ni är förvillande lika”.
Nils mohlin
© 2014






                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar