Bloggportalen statistik

onsdag 16 december 2020

Tomtar på loftet

 Advent, lucia, jul, nyår – Det oundvikliga, oöverträffade, smått onaturliga, den nästan orimliga, allt snabbare accelererande slutspurten på varje år. En period då sunt förnuft och lagom ofta får ge vika för en euforisk känslostorm.

En månad då vissa spränger ekonomiska ramar, hänger sig åt frosseri och känslohyckleri för att senare vakna upp till eftertankens kranka blekhet och besvikelsens frustration.

 

En del tänker – Minst tre veckor till nästa lön. Kläder som spänner likt ålskinn, inte beroende på fukt eller torktumlare, snarare ett för stort kaloriintag. Varför är kylskåpet fyllt av matrester, åtråvärda för ett par veckor sedan, men inte nu. Varför handlades det och det och det, tedde sig så lockande attraktivt, men onyttigt och totalt meningslöst.

 

Jag har upplevt en hel del jular och nu tror ni att jag är den sanne glädjedödaren och julhataren nummer ett.

Icke! Jag njuter av decemberhelgerna så länge lagom är honnörsordet. En period av umgänge med familj, rekreation, läsa böcker och mycket annat.

 

I år är mycket annorlunda och alla tvingas vi till att fira lagomhelger. Internethandlen slår rekord på bekostnad av de fysiska butikerna.

 

Alla fick vi ett sms från Fohm och MSB, ganska intetsägande och luddigt, men som i alla fall hänvisar till Krisinformationens webbplats. 

Det gäller att följa föreskrifterna och fira lagomhelger.

 

Graciela och jag skall äta lax och ugnsgratinerade grönsaker på julafton. Det endan jag personligen inte kan avstå från på julen är sill.

Så en grov macka med stekt sill, toppad med tunt skivad rödlök skall jag smyga in någonstans i helgmenyn. Det blir säkert en bit oxfilé med vitlökssmör någon av dagarna och lite räkor går inte att avstå från. Men närmare traditionell julmat än så kommer vi inte.

Ja vi firar helgerna ensamma och kommer tillsammans njuta fullt ut av dem.

Än så länge har jag inte tomtar på loftet, utan önskar er alla underbara decemberhelger med distans och sunt förnuft.

Med det sunda förnuftet kommer vi långt och avslutningsvis kan jag inte låta bli att citera Francois de la Rochefoucauld som sa:

 

”Alla klagar över sitt dåliga minne men ingen klagar över sitt dåliga förstånd”

 

Ó  Nils Mohlin 20-12-16





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar