Bloggportalen statistik

onsdag 23 december 2020

Tillbakablickar på Österlen och lite varstans

 Året är snart slut och jag vet inte om det är någon form av åldersnoja, att jag tänker bakåt. Inte på barndom och ungdom eller sådana hemskheter, det skulle ta för lång tid att reda ut. Nej jag tänker på det gångna året när jag tvättade och spritade händerna i tid och otid. Jag höll distans och till och med började använda munskydd när jag handla våra dagliga varor hos ICA handlaren i Kivik.

Det har varit ett lärorikt år om samhällets sårbarhet, om många människors låga acceptans och ovilja att inse allvaret i situationen. Vi har fått lära känna Folkhälsomyndigheten, Anders Tegnell, socialministern Lena Hallengren och naturligtvis vår statsminister Stefan Löfven.

För Sverige uppstod förra krisläget under andra världskriget när statsminister Per Albin Hansson lugnt deklarerade ”Sveriges beredskap är stark”. Försvaret var neutralitetspolitiken, inget att snacka om.

Tongångarna känns bekanta, men i pandemifrossans framfart fungerar ingen neutralitetspolitik.

Får vi be om lite handlingskraft, jävlar anamma eller vad vi nu skall kalla det för. En ledning som slår näven i bordet och ryter till.

 

Kanske vi med vaccin får lite enklare tillvaro 2021.

 

Jag önskar alla mina läsare fantastiska helger

Co Nils Mohlin 20-12-23



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar