Bloggportalen statistik

tisdag 24 juli 2018

Trollbesök

Trollen hälsade på häromdagen. Ni vet Carl Gustav och Bror Klumpeduns vars äventyr jag skrivit otaliga berättelser om. Dom har skaffat sig en hund, som heter Otto, om den också är begåvad med trollegenskaper, vet jag inte.
I vart fall dundrade de ner efter en tre, fyra studsar på Kiviksfältet där marknaden brukar hålla till. De kom promenerande mitt på Agdelundsvägen som om det är naturligaste sak i världen att troll promenerar där. Förbipasserande äpple odlare på traktor med gigantiskt släp körde av vägen när han storögt granskade trollen. Klumpeduns lyfte hjälpsamt upp traktor och släp på vägen igen om än upp och ner. Men rättade snabbt till misstaget, efter tillsägelse från Carl Gustav. 
Bara en snabbvisit sa Carl Gustav när de slog sig ner på brunbränd gräsmatta. Don Felipe kände igen sina kompisar och hälsade ivrigt på dem medan han misstänksamt studerade Otto. Carl Gustav berättade vad de sysslat med efter de lämnade Kivik för ett halvår sedan, under tiden som assistenten och Otto bekantade sig med var andra. Då nös Klumpeduns och bräderna i det nybyggda däcket skallrade likt kastanjetter, men däcket höll. Däremot ramlade ett par stora bokar längre upp i backen, som vi faktiskt velat bli av med. Av säkerhetsskäl bad jag Klumpeduns hålla för munnen vid nästa nysning. Jag undrade lite försiktigt vad de hade för planer nu.
”Chartertrafik” sa Carl Gustav – ”Chartertrafik” upprepade jag och fortsatte ”Ingen av er kan väl flyga? Klumpeduns är för stor och du är för liten.”
”Kunde jag flyga till månen så är chartertrafik en baggis.”
”Jaha och hur skall det gå till?”
”Vi studsar passagerarna helt gratis vart de än vill åka. Miljövänligt och inga flygskatter. Det tar många timmar att flyga, skall dom till Kanarieöarna, så minst fem. Vi tar dom dit på max fem minuter, med en studs i Frankrike och en i Spanien, så vips är vi framme på Gran Canaria”
”Varifrån om jag får fråga?”
”Kiviksfältet är perfekt.”
”GU bevare mig!” var min omedelbara reaktion. ”När är premiärturen tänkt att äga rum?”
”I morgon, vi skall bara studsa ner till Kanarieöarna och förbereda lite”

ÓNils Mohlin 2018-07-24





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar