Bloggportalen statistik

onsdag 25 juli 2018

Planering

Tålamod är kanske inte trolls främsta egenskap. Efter ett antal studs till olika populära resmål la trollen ner charterverksamheten. En följd av att Bror Klumpeduns gjort en felnavigering och satt ett enormt rumpavtryck på Champs-Elysées inte långt från Place Charles de Gaulle, så att triumfbågen stod och skakade i tre dagar efter. Europas regeringar och myndigheter drog en suck av lättnad. Allra gladast blev nog alla etablerade charterbolag.
Många hade försökt stoppa verksamheten, inte minst Frankrikes president Emmanuel Macron, som menade att det var skandalöst av Sverige att ge sitt godkännande till farsartade aktivitet, som utgjorde ett hot mot allt som passerades. Ett gigantiskt troll som mellanlandar lite här och där i Frankrike, sätter enorma rumpavtryck i vinodlingar och nu senast på Champs Elysées, en grov förolämpning mot franska folket. 
Stefan Löfven tvådde sina händer och försvarade sig med att det fanns inget tillstånd för verksamheten. Kommunen sa ”vadå, vi vet inget”.
När väl lugnet lägrat sig så började trollet Carl Gustav att planera. Jag fasar för trollplanering, som vanligen innebär att något kommer att hända som tänjer och raserar alla tillåtna gränser.
I flera dagar satt Carl Gustav och gjorde skisser och beräkningar på trollvis, en massa kladd på brädbitar, masonitskivor eller vad han nu hittade. Han hade flyttat in i den lilla stugan vid altandäcket tillfälligt med motivationen – ”Trollgenier måste kunna tänka ostört!”
Efter tre dagars tänkande kom Carl Gustav in och ville ha kaffe, jag slog upp en kopp åt honom och vi satte oss vid köksbordet. Han tittade lite bekymrat på mig och sa ”Politiker är tråkiga knasbollar, dom gillar inte innovativa troll. Dom blir sura för minsta lilla rumpavtryck.” – ”Nja så små var dom väl inte, det på Champs Elysées påminde väl snarast om en krater när det visades på TV”.
”Vill inte politikerna kännas vid mina uppfinningar, så får vi hjälpa till på annat sätt.” ”Hur då?” Undrade jag. ”Det är torrt och det brinner på många ställen, så Klumpeduns och jag skall hämta hit maffiga regnmoln, meteorologerna klarar inte av det.” 
Jag såg för mitt inre vilket kaos trollen skulle kunna ställa till med och inflikade försiktigt ”Hur skall det gå till?” ”En baggis Klumpeduns nyser hit dom, så blir det regn i hela Sverige, vi sticker nu, hej så länge.”

Ó Nils Mohlin 2018-07-26




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar