Bloggportalen statistik

torsdag 3 augusti 2017

Don Felipe och hyss


Don Felipe kan ibland ha något litet rackartyg för sig. Inte så att han fördärvar något, han har aldrig bitit sönder en sko eller något annat. Assistenten har bestämda uppfattningar om hur saker och ting skall vara och inte mer resonerat om det.

Vi brukar alltid ha en handduk placerad på handtaget till ugnsluckan på spisen. Vad är det där för dumheter tänker Felipe och plockar konsekvent bort den. Så mest på kiv så brukar jag hänga tillbaks den, men minuten senare är den borta igen och ligger en bit från spisen.

Det där med regn och Felipes ovilja mot det har jag berättat om tidigare. Igår regnade det, Felipes måste av naturliga skäl ut ibland och igår bar han ut mina tofflor, som jag använder när jag är utomhus. Budskapet var kristallklart, ”gå du ut barfota och känn hur läbbigt det är att gå i vått gräs”.

Matte tycker om att handarbeta på kvällarna och de där garnnystanen hon använder sig av är väldigt roliga att springa iväg med. Men Felipe lämnar tillbaks snällt på uppmaning, blir omklappad och får godis.

Vi kom till en praktiskt taget kal trädgård. Med Gracielas brinnande intresse för växter, blommor och själva anläggandet av en trädgård, så börjar nu en trädgård ta form. Nya träd, buskar och blommor har planterats och vad är naturligare för en hanhund än att markera tillhörigheten. Men det där löstes med hjälp av lite nät, onödigt tyckte Felipe, men accepterade situationen.

En annan speciell grej är att hämta mattes trädgårdskläder eller andra kläder och lägga dem i hallen lagom tills hon kommer hem, inte alltid uppskattat men en fin gest. När han var yngre så plockade han alltid mattes behå och sprang iväg med. Fördärva den inte, men hade svårt att bli av med den när axelbanden la sig runt hans kropp. Men inget som bekymrade Don Felipe, glad i hågen sprang han ut i trädgården med en behå släpande efter sig, till grannars förtjusning. Ibland hittade han förvånnansvärt många. Grannarna plockade trädgårdsavfall i sina trädgårdar jag plockade behåar till samma grannars munterhet.

Felipe har två sängar och en filt som han brukar växla mellan. Ibland söker han något ännu bekvämare och tar då en av mina tröjor och lägger sig att sova på. Inte kan jag missunna honom det.

Felipes rackartyg är snälla och oförargliga. Nu när han närmar sig två och ett halvt år, så är de mycket sällsynta med undantag för handduken på spisen, mina tofflor och mina tröjor.

© Nils Mohlin 17 08 04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar