Bloggportalen statistik

onsdag 13 juli 2016

Don Felipe som valp



Idag skall jag berätta om min valpdom, ja just det hos oss intelligenta dvärgschnauzers heter det just valpdom och inte barndom, förstår ni det? Jag är född hemma hos Carina hon var lika snäll som husse och matte, farsan heter Funky Boy vom Datzetal, vilket jäkla häftigt namn. Morsan är Joydog´s Umbrella.

Jag behöver inte fortsätta att radda upp mina anor, ni skulle bara se min stamtavla, både tvåbenta och fyrbenta skulle krokna av avund. Det är därför jag alltid går med högburet huvud, just med tanke på de stamfäder jag har.

När jag var liten valp växte jag upp tillsammans med två brorsor, dom var större än mig, men tänkte jag, visst klipper jag dom på snabbhet och det gjorde jag. När jag var fyra veckor eller kanske fem, så kom min husse och matte och hälsa på. Husse hade ju samma skägg som riktiga dvärgschnauzers skall ha och matte var ju bara så snäll.

Åtta veckor gammal flyttade jag hem till matte och husse och dom är bara toppen. Husse trodde att han bestämde och visst kan han få tro det. Men jag kissade och bajade lite här och där, sedan skulle han lära mig sitt, ligg, kom, stanna och en massa annat trams. Man får ju vara slug, gjorde jag allt det där så fick jag massor av beröm och godis. Jag är född på husses födelsedag, han blev en förfärlig massa hundår, men Jag kan inte räkna så långt, har inte tillräckligt med tår på tassarna.

Nu är det ju så att jag är en vuxen hane och ser tillbaka på valpdomen med behag. Min husse som han ser ut så kan han gälla för en tvåbent Riesenschnauzer, okej det fattas lite hår på hjässan, men matte däremot är väldigt vacker, vet inte riktigt vilken ras jag ska jämföra henne med, men något betydligt vackrare än husse.

© Nils Mohlin 2016
Foto: Carina Österqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar