Bloggportalen statistik

fredag 13 oktober 2017

Jag vill ha lasagne


Jag älskar mat och hur kul tror ni det är för en äkta gourmand att serveras två skålar torrfoder - en på morgonen och en på kvällen. Samma visa året runt, när jag egentligen vill ha lasagne, smarriga korvar, lite biff då och då och vanför inte lite fina dessertostar.
Matte kan jag lura till mig lite av då och då, men husse, jag bara virrar på huvudet åt att han nonchalerar min smaklökar. Han kan ju själv smaka på det jäkla torrfodret, undrar just om han skulle vilja tugga på det 730 gånger om året. Min lott i livet är torrfodret och samtidigt inhalera alla ljuvliga dofter från spisen. Där står jag och luktar på läckerheter när husse säger ”det är dags för mat Felipe”. Äntligen tänker jag, han har tagit sitt förnuft till fånga. Nej då samma torrfoder som jag snabbt äter upp och försöker se vrålhungrig ut, så att husse skall förbarma sig och lägga en läckerbit i skålen. Ingen läckerbit serveras, men i ärlighetens namn kan husse också någon gång ge mig en bit godis eller något annat gott om jag varit riktigt duktig.
Så mitt liv går ut på att vara riktigt duktig, det kan löna sig. Jag har en effektiv specialare när barnbarn hälsar på. Då sätter jag mig under yngsta barnets stol, av den enkla anledningen att dom spiller mest. Som på beställning spiller barnet precis sådant jag vill ha, till exempel lasagne. Det gäller att vara smart.

Hej då/Don Felipe

© Nils Mohlin 14 oktober 2017
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar