Bloggportalen statistik

tisdag 21 oktober 2014

Slänga eller följa med



Sortera, slänga, packa….Sortera, slänga, packa. Svarta sopsäckar trängs i hallen vid sidan av prydligt staplade kartonger. Sopsäckar sprickfärdiga av allsköns sparat bråte, utsorterat från lådor, skåp och pärmar trängs med allsköns ”bra att ha grejor”. På en stol mitt på golvet, med flyttkartong till höger och sopsäck till vänster, avgör jag med bister uppsyn vad mina händer skall placera i kartong respektive säck. Emellanåt ansätts jag av betänkligheter, när något försvunnit ner i det svarta gapet och dyker ner i säcken och plockar upp en gammal kär sak. Det finns för sjutton något som kallas affektionsvärde. En svaghet som ökar antalet flyttkartonger, men det finns fler på IKEA. Graciela älskar IKEA, så säger jag att det behövs nog tio kartonger till, så lär det inte bli något problem. Problem, jo kanske, ”Då kan jag passa på att titta på det där och så behöver vi…..”.
Nu sprack en säckjävel (ursäkta franskan) och vad ser jag, jo ytterligare en ovärderlig grej. Nåja ovärderlig är väl att ta i, men snabbt hamnar den i kartongens skyddande hölje.
Det är onekligen en process var gång man skall flytta, saker som hängt med ett stort antal flyttar minskar i antal för var gång. Men en del envisas och vädjar till ens innersta känslor, ”bara en flytt till”.
Nils Mohlin

© 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar