Bloggportalen statistik

söndag 28 september 2014

Favoritböcker / Författare

Jag fick en utmaning på facebook att lista mina tio favoritböcker. Näst intill en omöjlighet, favoriterna är oändligt många och kan i viss mån variera under livet. Men jag listade tio författare som alla gett mig upplevelser och stor behållning. Jag skulle nog vilja utöka listan med en fyra, fem namn till, men nu handlade det om tio.
Lista är svårt, efter att läst oändligt påverkas man på olika sätt. Skall jag tänka på tio författare att koppla av till så dyker dessa upp just nu. Listan kanske skulle te sig annorlunda om ett tag, men de listade är för mig som kära vänner.

Fjodor Dostojevskij – Brott och straff, Idioten
Wilhelm Moberg – Utvandrarsvit
Leon Uris – Röd gryning, Upproret
Dean Koontz – Väktare
Den arabiska sagosamlingen – Tusen och en natt
Arthur Conan Doyle – Sherlock Holmes
Leo Tolstoy – Krig och fred
Fritjof Nilsson Piraten – Bock i Örtagård, Bokhandlaren som slutade bada
Ernest Hemingway – Farväl till vapnen, Och solen har sin gång

John Steinbeck – Vredens druvor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar