”Tryck ett om du vill
bli kopplad till telefonist” - ”Tryck två om det gäller fast
telefoni” - ”Tryck tre om det gäller mobil telefoni” - ”Tryck
fyra om det gäller bredband” - ”Tryck fem om det gäller
faktura” - ”Tryck sex om du vill höra meddelandet en gång till”
- ”Stanna annars kvar, så tar snart en telefonist emot ditt
samtal”. Va fan sa maskinjäkeln undrar Svensson, medan han väljer
bland alternativen, samtidigt som maskinen oombedd rabblar om det
stereotypt robotaktiga meddelandet.
I
tilltagande irriterad misströstan trycker Svensson på fyran, vad
fan nu fyran stod för? - ”Gäller ditt ärende nytt
bredbandsabonnemang, tryck ett” - ”Nej!” säger Svensson. -
”Gäller det support, tryck två. - ”Nej!” säger Svensson. -
”Övriga frågor, tryck tre. ”NEEEJ! Säger Svensson och trycker
tre. ”För att snabbare kunna hantera ditt ärende knappa in
fullständigt personnummer och avsluta med fyrkant” - ”Knappa in
fullständigt telefonnummer och avsluta med fyrkant”. - ”Du är
placerad som nummer 126 i kön och beräknad väntetid är 43
minuter”. En vanligtvis tämligen balanserad Svensson känner
blodet sjuda vid tinningarna, när han med en efter alla
knapptryckningar ganska spasmisk tumme avslutar samtalet. Sätter sig
ned och tänker genom situationen – ”Jag skall tala med
telefonisten” tänker Svensson. ”En vanlig människa av kött
och blod, inte fler jäkla maskinröster”.
Svensson tar sig en
kopp kaffe för att dämpa uppjagade nerver och fattar telefonen på
nytt.
Samma förbannade
alternativupprepningar av roboten, men med lite mer uppmärksamhet
snappar Svensson att han skall trycka på ettan. Efter kort stund
svarar vänlig telefonist, som hör en utdragen suck från Svensson,
innan han först beklagar sig och sedan framför sitt ärende. En
lika vänlig som väl vand och härdad telefonist lovar att hjälpa
Svensson med att koppla honom till rätt avdelning.
En
stunds väntan, klick...klick.....klick....”Gäller det ny faktura,
tyck ett”. - ”Gäller det förfallen faktura, tryck 2” -
”Gäller det övriga fakturaärenden, tryck tre. Snabb som blixten
trycker Svensson på knapp tre. Klick....klick....klick...”Ditt
samtal är nu placerat i kö, du har plats nummer 73 och beräknad
väntetid är 23 minuter. klick....klick....klick.....”Det är
många som ringer oss just nu, vi får be dig försöka om en stund
igen”. Tuut...tuut...tuut....
Svensson lägger sin
telefon på bordet i en uppgiven gest, men greppar den på nytt, när
ilsken signal tar Svensson tillbaka i nuet.
En
vänlig röst säger ”Det är från Telebolaget”. Omedelbart tror
naturligtvis Svensson att han äntligen skall få hjälp med sitt
fakturaproblem.
Rösten
fortsätter ”Som ett led i utbyggnaden av vår service undrar jag
om det går bra ifall jag ställer några frågor”. ”NEEEEJ!”
vrålar Svensson. Slänger telefonen på bordet och elegant glider
den framåt , gör en geometrisk båge och sjunker lysande ner i
intillstående akvarie. Några stilla bubblor utgör sista
livstecknet av Svensson telefon.
Nils
Mohlin
copyright januari 2013
Publicerad på Sourze 13-02-20 www.sourze.se
Länk:
http://sourze.se/2013/02/20/svensson-telefonerar__81122Länk:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar