Bloggportalen statistik

tisdag 8 januari 2013

Svensson telefonerar.


 





Tryck ett om du vill bli kopplad till telefonist” - ”Tryck två om det gäller fast telefoni” - ”Tryck tre om det gäller mobil telefoni” - ”Tryck fyra om det gäller bredband” - ”Tryck fem om det gäller faktura” - ”Tryck sex om du vill höra meddelandet en gång till” - ”Stanna annars kvar, så tar snart en telefonist emot ditt samtal”. Va fan sa maskinjäkeln undrar Svensson, medan han väljer bland alternativen, samtidigt som maskinen oombedd rabblar om det stereotypt robotaktiga meddelandet.

I tilltagande irriterad misströstan trycker Svensson på fyran, vad fan nu fyran stod för? - ”Gäller ditt ärende nytt bredbandsabonnemang, tryck ett” - ”Nej!” säger Svensson. - ”Gäller det support, tryck två. - ”Nej!” säger Svensson. - ”Övriga frågor, tryck tre. ”NEEEJ! Säger Svensson och trycker tre. ”För att snabbare kunna hantera ditt ärende knappa in fullständigt personnummer och avsluta med fyrkant” - ”Knappa in fullständigt telefonnummer och avsluta med fyrkant”. - ”Du är placerad som nummer 126 i kön och beräknad väntetid är 43 minuter”. En vanligtvis tämligen balanserad Svensson känner blodet sjuda vid tinningarna, när han med en efter alla knapptryckningar ganska spasmisk tumme avslutar samtalet. Sätter sig ned och tänker genom situationen – ”Jag skall tala med telefonisten” tänker Svensson. ”En vanlig människa av kött och blod, inte fler jäkla maskinröster”.

Svensson tar sig en kopp kaffe för att dämpa uppjagade nerver och fattar telefonen på nytt.

Samma förbannade alternativupprepningar av roboten, men med lite mer uppmärksamhet snappar Svensson att han skall trycka på ettan. Efter kort stund svarar vänlig telefonist, som hör en utdragen suck från Svensson, innan han först beklagar sig och sedan framför sitt ärende. En lika vänlig som väl vand och härdad telefonist lovar att hjälpa Svensson med att koppla honom till rätt avdelning.

En stunds väntan, klick...klick.....klick....”Gäller det ny faktura, tyck ett”. - ”Gäller det förfallen faktura, tryck 2” - ”Gäller det övriga fakturaärenden, tryck tre. Snabb som blixten trycker Svensson på knapp tre. Klick....klick....klick...”Ditt samtal är nu placerat i kö, du har plats nummer 73 och beräknad väntetid är 23 minuter. klick....klick....klick.....”Det är många som ringer oss just nu, vi får be dig försöka om en stund igen”. Tuut...tuut...tuut....

Svensson lägger sin telefon på bordet i en uppgiven gest, men greppar den på nytt, när ilsken signal tar Svensson tillbaka i nuet.

En vänlig röst säger ”Det är från Telebolaget”. Omedelbart tror naturligtvis Svensson att han äntligen skall få hjälp med sitt fakturaproblem.

Rösten fortsätter ”Som ett led i utbyggnaden av vår service undrar jag om det går bra ifall jag ställer några frågor”. ”NEEEEJ!” vrålar Svensson. Slänger telefonen på bordet och elegant glider den framåt , gör en geometrisk båge och sjunker lysande ner i intillstående akvarie. Några stilla bubblor utgör sista livstecknet av Svensson telefon.





Nils Mohlin

copyright januari 2013

Publicerad på Sourze 13-02-20 www.sourze.se
Länk:
http://sourze.se/2013/02/20/svensson-telefonerar__81122

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar