Bloggportalen statistik

onsdag 9 januari 2013

Svininfluensa.


Nya rapporter om svininfluensa i media. ”Hur rädd skall man vara egentligen”? Är rubriken till Aftonbladets ”Debatt live” i dag.

För några år sedan gick samma varning ut och alla undrade - Förkylning, influensa eller svininfluensa – vilket har jag? - Inget av det förmodligen.

Under ett antal månader kunde vi ta del av svininfluensans ”framfart” i form av svarta, stora rubriker och i vart enda TV-program redogjorde nyhetsuppläsare med allvarliga röster om influensans utbredning.

Läste då att influensan orsakades av ortomyxovirus endemiska

för grispopulationer.

Så där har vi anledningen till benämningen – Svininfluensa.

Just detta blev ett litet helsike för muslimer. En muslim kunde väl inte få svininfluensa, dom fick A/H1N1, vilket var den korrekta medicinska benämningen fick jag lära mig

Lät lite knasigt att gå runt och säga – se upp för A/H1N1 – eller jag har A/H1N1 - vad var det för något? En ny teknisk pryl, senaste mobiltelefonen, eller? - Nä tacka vet jag svininfluensa, då hade man ju liksom ett ansikte på eländet.

Vaccinera eller inte vaccinera, diskussionerna böljade fram och tillbaka – en eller två doser. Krasslig några dagar, men bättre de trodde jag.

Det måtte vara fan att dö i något som heter SVININFLUENSA, då lät ju faktiskt A/H1N1 lite värdigare.

Tänk några generationer fram när barnbarnsbarn sitter och kollar och pekar i fotoalbumet – Han där dog hjältedöden på slagfältet och han bredvid dog i svininfluensa. - Det låter inte bra.

Ungefär i samma veva drabbades vi av Anna Anka i något märkligt program om Hollywoodfruar. Julafton samma år sände program 3 Anna Anka på samma tid som Kalle Anka i SVT. - En Anka för mycket. Förvisso talar de samma obegripliga språk, med viss favör till Kalle.

I Aftonbladet läser jag om Anna Ankas comeback i TV 3. - Märkligt sammanträffande Svininfluensa och Anna Anka tycks hemsöka oss med samma regelbundenhet.



Nils Mohlin

copyright januari 2013



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar