Bloggportalen statistik

onsdag 26 juni 2024

Vara amatörkock har sina risker

 



Läsa recept när jag borde sova är en av mina laster. Nu för tiden är lasterna inte så många och just läsa recept har mer blivit en ful ovana. 

Jag tycker om att laga mat och visst får jag idéer av allt läckert jag läser om.

Om det nu bara vore så enkelt. 

Ur en last föds ofta något mer och har man läst så många recept som jag gjort. Dessutom sett en del matlagningsprogram där gastronomins virtuoser briljerar i flashiga teve kök, så får man idéer.

Graciela lyckades perfekt för fjorton femton år sedan med det jag har i tankarna. 

Om det var tur eller skicklighet vill jag låta vara osagt, men jag blev djupt imponerad av att se en hemlig dröm utföras mitt framför mina ögon.

Lika fascinerat stirrar jag hänfört när giganter som Mannerström och de andra proffsen fattar stekpannan, gör en elegant knyck med handleden. 

Innehållet lämnar pannan vänder mirakulöst i luften och landar i stekpanna, utan att någonting hamnat utanför. 

Det här rullas framför mina ögon i slowmotion gång på gång.

En dröm eller mardröm som följt mig i många år.

Många gånger har jag stått redo med stekpannan, tittat mig runt.

Det bör ju filmas om jag skulle lyckas med bedriften. Det måste finnas bevis!

Golv, väggar och tak – Fy sjutton vilken röra det kan bli. Städa upp och kanske till och med måla om efter en omelett som fastnat i taket, på väggen eller ligger utkletad på golvet.

När tokigheten slår klorna i mig har jag hittills ställt tillbaka pannan på spisen och fixat det med stekspaden.

Men en dag far fan i mig och då skall jag göra det oaktat konsekvenserna av mitt handlande. 

Jag återkommer med referat och bilddokumentation när jag väl gjort det, oavsett resultatet.

 

Ó  Nils Mohlin 2024-006-25



https://nilsmohlins.com 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar