Bloggportalen statistik

torsdag 27 juni 2024

Leif Mannerström i mitt kök


 

Jag läser recept när jag egentligen borde sova.

Jag följer bland annat Leif Mannerström och läser om hans ekvilibristiskt kulinariska stordåd.

Jag har alltid haft ett visst intresse för matlagning och experimenterar gärna vid spisen. Jag står för matlagningen hemma på gott och ont, men ser alltid till så att det finns grönsaker på menyn.

Kändiskockarnas recept är intressanta och inspirerande, tills jag kommer till ingredienser. Jag störtdyker i skafferi, kyl och där vi förvarar kryddor och finner att jag saknar närmare femtio procent.

Jag kan inte köra till handlaren stup i kvarten. 

Outtalbara och besynnerliga ingredienser som bara skulle fylla ytterligare ett skåp.

Därför sovrar jag respektlöst bland de stora gastronomernas recept och gör lite som jag själv vill och utifrån vad vi har hemma.

Lite från det ena receptet och lite från det andra och kryddat med en gnutta egna idéer.

Mannerström skulle dra mig i öronen om han såg mitt respektlösa hanterande av recept framtagna av proffs.

Kan känna Mannerströms vakande öga bakom min rygg, redo att klippa till mig med en kastrull.

Ibland får jag in en fullträff och känner mig riktigt nöjd. Ibland si så där, men det duger. Ibland mer katastrofalt, men det är rätt sällan.

Min älskade fru, som får testa allt det där jag hittar på i köket, är den snällaste person jag träffat och förmodligen den mest diplomatiska och säger, "Oh vad gott".

När resultatet är si så där eller rent av sämre så säger hon, "Oh vad gott".

Jag lyssnar noga efter minsta diskrepans, darrning eller tveksamhet i rösten. Studerar eventuella förändringar i hennes ansiktsdrag, som kan vara avslöjande.

Men nej, så med tiden har jag väl blivit rätt skaplig på matlagning.

Leif Mannerström och alla ni andra ursäkta mina vanvördiga avsteg från era gastronomiska skapelser. 

Känns ungefär som att bikta sig eller be om syndernas förlåtelse. 

Till mitt försvar vill jag hävda att Graciela och jag var med i Halv åtta hos mig för tretton år sedan.

Ikväll skall jag inte läsa recept utan fortsätta med en bok jag läser.

 

Önskar er trevliga sommardagar med eller utan recept.

 

Ó  Nils Mohlin 2024-06-27




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar