Bloggportalen statistik

fredag 21 juni 2024


Den 26 juni är det 65 år sedan Ingemar Johansson blev världsmästare i tungviktsboxning.

Ett av svensk idrottshistorias största ögonblick.

Ingo inspirerade en hel generation unga pojkar och män med sin på den tiden fruktade höger. Med Tors hammare tog han världsmästartiteln en junikväll på Yankee Stadium i New York när han slog ut regerande Floyd Patterson.

Många var vi som följde matchen via radio Luxemburg.

Femton år gammal var jag en av alla som satt framför radioapparaten denna minnesvärda natt. 

Som så många andra började jag själv boxas och blev faktiskt ganska hyfsad på det.

Något jag höll på med en del år innan jag gick över till tyngdlyftning.

Naturligtvis läste jag varenda rad som skrevs om Ingemar och jag köpte ett minnesalbum utgivet av tidningen SE för 3,85.

Än idag ligger detta album i en av mina skrivbordslådor.

Ingemar Johansson föddes 1932 och dog 2009.

 

Ó  Nils Mohlin 2024-06-21







 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar