Bloggportalen statistik

onsdag 30 juni 2021

Rastlöst lumbagotillstånd

 Här i mitt lumbagotillstånd promenerar jag runt i bostaden för att åtminstone tillgodogöra mig någon form av motion. Växlar mellan vänstervarv och högervarv för att få variation på utsikten. Stannar till vid en bokhylla, som avslöjar min fäbless för spänningslitteratur. Ögnar på metervis av bokryggar där favoritförfattare trängs om utrymmet. Prydligt ordnade efter svenska respektive utländska författare.

Stieg Larsson, Lars Kepler är i absolut mästarklass och en annan som jag läser med stort nöje är Dag Öhlunds berättelser om den buttre men varmhjärtade kommissarien Evert Oswald Truut.

Bland de utländska litteratörerna vill jag framhålla John Grisham, James Patterson, David Baldacci, James Ellroy, James Oswald och nu senast Guillaume Musso. En del av Dean Koontz böcker liksom Stephen Kings bjuder på nagelbitarspänning. Nämnas bör också Robert Harris, Leon Uris, Bram Stoker och det finns många fler. Som avkoppling läser jag med största förtjusning gärna om någon av de gamla klassikerna. Eller humorn som är viktig och vad är då bättre än att läsa något av Jonas Jonasson.

 


Jag tar en oläst med mig till sängen och med några "jävlar i he... intar jag ånyo ryggläge.

Min vana trogen kollar jag antalet sidor, längden på kapitel och texten på omslagets baksida. Efter det googlar jag på författaren, om det för mig är en okänd figur. Med lugnande information ger jag mig i kast med boken. Har det inte hänt något som till fullo fångar min uppmärksamhet innan sidan femtio, så hamnar exemplaret på den taskiga hyllkanten för ”Tråkiga”.

I och för sig står där inte så många böcker på de utvisades hylla, men det beror kanske på att jag gett bort dem.

Nu skall jag vårda min Lumbago Acuta (låter bättre, än att säga jävla ryggskott) och ger mig sjutton på att snart vara på banan igen, helst imorgon.

 

Önskar er en angenäm dag!

 

Ó  Nils Mohlin 2021-06-30













 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar