Bloggportalen statistik

lördag 4 maj 2019

Samtal med Don Felipe

Lördag den 4 maj är lite kall med regntunga moln på himmeln, men inget som besvärar assistenten, som ägnar sig åt ekvilibristiska övningar i trädgården medan jag jagar ogräs. Ibland undrar jag om Don Felipe är en charlatan som tror och nästan uppger att han är en riesenschnauzer, men det må va förlåtet.
Denna lilla dvärgschnauzer ger oändligt med glädje med sin busighet, friska humör och oändliga tillgivenhet. 
Don Felipe fyllde fyra år samma dag som jag blev 75 år och en finare kompis och assistent finns inte. Han finns vid min sida alla dygnets timmar, vi diskuterar och planerar. Han följer min dygnsrytm och från det att jag förr aldrig var uppe senare än klockan fem så har jag urartat och sover som regel till klockan åtta. Då fixar jag och assistenten frukost och sedan tar vi assistentens runda så att han får läsa in vad som inträffat under natten.
Don Felipe vet allt om vad som hända skall under dagen, promenader, köra bil, skriva, måla, arbeta på huset eller vad det nu vara må. Missar jag något, så påminner assistenten mig med omedelbar exakthet, med ett speciellt skall. Hur många olika versioner han behärskar vet jag inte, men när han börjar gör man klokt i att lyssna, för vi förstår varandra.
Han hör till de hundar som har förmågan att kommunicera med sitt skall och verkligen uttrycka vad han vill. 

Hälsningar från Don Felipe och mig

Ó  Nils Mohlin 4 maj 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar