Bloggportalen statistik

söndag 15 januari 2017

Måndag 16 januari


En ny vecka inleds obönhörligt med en måndag, den där dagen som kommer efter söndag och före tisdag. I och för sig är det väl inget större fel på måndagar, mer än att det är fyra dagar till kommande fredag. Nu har ju Don Felipe och jag den stora förmånen att vi arbetar hem ifrån. Reflektionerna lär inte utebli utan låter kanske ”arbetar - du är ju pensionär” och i samma andetag ”Don Felipe arbetar väl inte, han är ju en hund”.

Nåväl kalla det vad man vill, men vi är väldigt disciplinerade i det vi gör från morgon till kväll. Tre månader till påsk och då gäller det att ligga i. Har berättat om konstnärshunden Don Felipe och hans engagemang för vad som händer i ateljén. Minst lika stort engagemang har han för matlagning, om det nu är matte eller jag som lagar mat är han som klistrad intill oss och följer varje rörelse med största uppmärksamhet. Ungefär som när Leif Mannerström dömer i Sveriges mästerkock, så visar Don Felipe samma engagemang för hanteringen av ingredienserna. Det som möjligen skiljer herrarna åt är att Don Felipe med förtjusning sväljer det som eventuellt hamnar på golvet.

Trevlig måndag vänner önskar jag och min assistent Don Felipe. Assistent undrar någon - ja varför inte, Bengt Lindström hade en anställd penseltvättare på sin tid. Så jag håller mig med en assistent även om han inte tvättar penslar.

© Nils Mohlin 2017

Ni är välkomna att hälsa på oss i det lilla galleriet art by Nils Mohlin i Kivik under hela påskhelgen.
 

 

3 kommentarer:

  1. Skulle va en fröjd att få återse Österlen i påsk. Ska bara hinna hem från en resa till UK fram till 11 april. Sen vet man inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara trevligt om du kom. Österlen är underbart. Hjärtligt välkommen / Nils

      Radera
  2. Är inte "godkännas" detsamma som "synas".. pokerspelaren

    SvaraRadera