Bloggportalen statistik

lördag 14 januari 2017

Konstnärshunden Don Felipe


Göra så att något börjar existera, med andra ord skapa något är vad varje konstnärssjäl lever för. Om det handlar om musik, skriva eller bildkonst så är behovet av att generera sina tankar till något som just existerar förmodligen detsamma. Ibland snabbt och enkelt, ibland lite mer mödosamt, men lusten finns där hela tiden.

Don Felipe är min assistent och har anpassat sig till det lite mer bohemaktiga konstnärslivet. Han är med mig överallt, kanske med undantag av helger och kvällar, då matte får samma kärleksfulla uppmärksamhet. Don Felipe är alltid i ateljén när jag målar eller skriver, han stör mig aldrig. Han ligger tålmodigt och väntar, sover en stund, men när jag lägger från mig palettknivar och penslar går han kritiskt fram till staffliet och granskar. Detta är faktiskt sant, det har hänt nu under de senaste dagarna, sedan tittar han på mig ungefär som ”Det är okej, nu går vi vår eftermiddags tur”.

Ni är välkomna att hälsa på oss i det lilla galleriet art by Nils Mohlin i Kivik under hela påskhelgen.
 

© Nils Mohlin 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar