Bloggportalen statistik

söndag 18 januari 2015

När jag gick in i väggen



Helger har som jag så många gånger förr påtalat en alldeles speciell status i mitt liv. Graciela är ledig och vi gör en massa saker tillsammans, åker inte enbart till Ikea, om nu någon tror det. Ungefär varannan helg storhandlar vi, något man måste göra när man bor i Lilla huset på berget och kan bli insnöad.
Dessa helger lagar Graciela också en massa mat och fryser in i lagom middagsportioner. Graciela är en otroligt snäll person och besparar mig en massa tankemöda och besvär under veckan. Bara att plocka fram en förpackning från frysen och värma när jag hämtat Graciela vid busshållplatsen i Järlåsa. Men det finns nog ytterligare en aspekt i det hela. När min veckomeny blivit lite ensidig, grönsakssoppa i tre dagar, potatis och sill i två dagar, då börjar Graciela att himla med ögonen och frågar försynt. – ”Passar det dig om vi veckohandlar på lördag?” – ”Visst.” Svarar jag och jublar av glädje inombords, även jag kan bli lite trött på grönsakssoppa.
Min uppgift dessa matlagningsdagar är att skala, skiva, riva och vad det nu är, raskt skall det gå för Graciela är snabb vid spisen. Någon timme senare när allt var klart i går vände jag mig om för att gå in i Tv rummet, samtidigt med huvudet vänt mot Graciela. Jag missade dörrhålet med en halvmeter och ”gick in i väggen”.

Nils Mohlin
© 2015




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar