Bloggportalen statistik

onsdag 7 januari 2015

Manusarbete

Med ihärdighet engagerar sig Järlåsatrollet i slutarbetet med manuset till ”Herr Svensson, Järlåsatrollet och andra Gubbar”. Trollet hänger över min axel och kommenterar titt som tätt berättelserna om sina äventyr. Herr Svensson tycker han är en rätt cool figur och Spanienhistorierna uppskattar han efter att själv varit med mig nere i Los Alcázares.
Med irriterande envishet går han allt emellanåt lös med rödpennan, när jag vänder ryggen till. Han slutar först när jag säger till honom att jag drar in allt kaffe om han inte låter bli mitt manus. Då börjar han tjata om releaseparty, var, när och hur det skall ordnas. Om han skall sitta till höger eller vänster om mig, när jag läser valda avsnitt ur boken. Vilka som skall bjudas och så vidare. Jag tystar hans tjat med att – ”Först skall manuset till förlaget, det skall granskas och korrekturläsas innan det går till tryck”. – ”Okej jag skall hålla mig lugn, men hur lång tid tar det då”? Jag suckar ljudligt och skickar ut honom för att skotta snö. Fem minuter senare knackar han på dörren – ”Jag har skottat nu, är du klar med manuset”? Barn kan tjata, men min kompis Järlåsatrollet är sju resor värre. – ”Det är nog dags för dig att gå och sova en veckas tid nu, så att jag får lite ro att färdigställa manuset”. Med en långt utdragen suck drog sig trollet Carl Gustav tillbaka. Efter en timmes tid drog jag en suck av lättnad, då jag under huset hörde att Järlåsatrollet börja snarka.

Nils Mohlin
© 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar