Bloggportalen statistik

onsdag 27 augusti 2014

Plättar i rymden

Plättar i rymden

Söndag och Graciela förbereder bostaden för mäklarbesök och som om hon tycker att jag är lite i vägen skickar hon mig att handla. ”Köp filmjölk, ost, bananer, ägg och plättar i luften”. ”Vad sjutton är plättar i luften?” undrar jag. ”En blomma naturligtvis” säger min älskade fru.
På väg till affären rabblar jag ”plättar i luften, plättar i luften, plättar i luften”. Väl i matbutiken plockar jag snabbt samman filmjölk, ost, bananer och ägg, men vad var det mer, plättar något eller vad det nu hette. Visst ”plättar i rymden” och jag frågar ett snällt biträde om de har något som heter ”plättar i rymden”. Av hennes ansiktsuttryck ser hon närmast ut som om hon undrar ifall jag är en tokig person och att vakt bör tillkallas. Men snabbt tillägger jag ”det är bestämt en blomma”, naturligtvis börjar hon garva åt min okunskap, går och hämtar en blomma och säger ”varsågod här har du plättar i luften” med betoningen på just luften. ”Plättar hit och plättar dit” mumlade jag på hemvägen, samtidigt som jag höll ett stadigt tag i krukan med plättar.
Nils Mohlin

©2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar