Bloggportalen statistik

torsdag 28 augusti 2014

Mohlins Kök




Kulinarisk kock och måltidskreatör finns det en utbildning som heter. Jag har hört talas om kulinariska måltider, men aldrig kulinarisk kock. Det är säkert rätt uttryckt, även om jag frågar mig, hur tillagas kocken så att han blir en kulinarisk upplevelse.
Från och till tycker jag att det är ganska kul att läsa recept och även laga mat. För ungefär trettio år sedan blev min son och jag sugna på något gott och jag rörde samman lite av det jag hittade i kylskåpet. Det blev början till en rätt, som förädlades och har faktiskt blivit mycket populär bland våra gäster. En förrätt som mycket väl duger som ensamrätt, då den är ganska mäktig.
När Graciela och jag var med i ”halv åtta hos mig” så stod jag för just förrätten och vad blev det, jo naturligtvis:

"El paleta del artista"

En röra av majonnäs, créme fraiche, hackade hårdkokta ägg, hackade räkor, smaksätts med finhackad rödlök, dill och riven brännvinsost. Läggs på en toast av kavring och serveras med avokado, citron, rom, räkor och en bit lax på ett för öga och gom tilltalande sätt.

Vintips från Nils och Graciela
Jules Muller Pinot Gris Reserve art nr 71134 95 kr

        1.3 kg oskalade räkor
·         5 st ägg, hackade hårdkokta
·         0.5 st rödlök
·         5 dl creme fraiche
·           dill
·           Brännvinsost
·         8 st skivor kavring
·         4 st avokado
·         1 st citron
·         8 st skivor färskrökt lax
·           Röd fiskrom (ca 8 tsk)

Skala och finhacka hälften av räkorna, blanda med fem hårdkokta, hackade ägg och en halv finhackad rödlök. Detta rörs ned i en blandning av 5 dl créme fraiche och två dl majonäs. Smaksätt med dill och riven brännvinsost. Röran fördelas på kavringskivor och runt om fördelar man resterande räkor, skivor av avocado, en liten skiva färskrökt lax och toppar med en tesked röd fiskrom.

Bon appétit

Nils Mohlin
©2014



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar