Bloggportalen statistik

torsdag 16 februari 2023

Ålder spelar inte någon roll, såvida du inte är en ost


 

”Ålder spelar inte någon roll, såvida du inte är en ost.” sa Louis Bunuel.

Rätt kul att ibland fundera över det där med ålder.

Vid snart 79 så reagerar jag ibland på att många ojar sig så förbaskat över diverse krämpor. 

Lite gnissel här och där, försämrad syn och hörsel hör liksom till.

Att åldras är synnerligen förmånligt, med tanke på hur många, som inte får uppleva förmånen.

Det gäller att ha kul hela tiden och för min del innebär det olika projekt. Det är ju vad jag sysslat med hela livet. 

Skillnaden består i att jag väljer annorlunda projekt. 

Inga jättelika byggprojekt utan sådana som roar mig och tillför den där lilla extra knorren i tillvaron.

Skriva böcker och måla är ett par sådana exempel. 

Om någon månad släpps min åttonde bok och i huvudet maler en idé till den nionde.

Snart har vi våren här och då blir det mer utevistelse, promenader, turer med Fatbiken och mycket annat.

Efter att ha kört bil i över 60 år, så säger synen och förståndet att nu får det vara bra med det. 

Var ålder har sina för och nackdelar och jag ser faktiskt väldigt positivt på det där. 

Tror 79 är minst lika bra som 78 och egentligen inte mycket annorlunda än att vara 39, 49, 59 eller 69.

Möjligen att man vid 79 förvärvat den erfarenhet och visdom, man borde varit född med.

Jag tänker fortsätta precis som vanligt.

Hitta på bus när jag känner för det och skäller någon på mig, så spelar jag en smula senil.

 

”Vi slutar inte leka för att vi blir gamla, vi blir gamla för att vi slutar leka.” Sa George Bernard Shaw

 

C.  Nils Mohlin   2023-02-16

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar