Bloggportalen statistik

torsdag 7 mars 2019

Internationella kvinnodagen


8 mars är internationella kvinnodagen, som instiftades 1910 på initiativ av Clara Zetkin. Sedan 1978 finns 8 mars med som internationell kvinnodag på FN:s lista över över högtidsdagar. Dagen har mist sin politiska innebörd för att istället vara en dag då män uppmärksammar och uttrycker sin kärlek till kvinnan.
Jag känner många fantastiska kvinnor som är värda all uppmärksamhet. Men mina tankar går naturligtvis i första hand till min älskade Graciela som är värd all uppmärksamhet, inte bara på kvinnodagen.
Hon personifierar allt det goda, vänliga och varma, samtidigt som hon med sin klokskap är en sann förebild för sin omgivning. 
Tyvärr så finns det fortfarande en del ”Machogubbar”, med snedvriden sexistisk och nedlåtande syn på kvinnan. Till dessa kan jag bara säga – ”Beklagar er omognad och ointelligents!”
Idag och alla andra dagar lyfter jag på hatten och bugar för kvinnan.

Ó  Nils Mohlin 19-03-08


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar