Bloggportalen statistik

söndag 20 maj 2018

Lite ingenjörsarbete

Det är en härlig känsla att ha ett par ordentliga högar med virke, som tack vare duktig och hygglig chaufför, placerats i nära anslutning till där altandäcket skall byggas. Assistenten Don Felipe och jag har så försiktigt smugit i gång projektet och fixerat höjder och kantlinjer idag. Tja assistenten kanske mest ägnat sig åt revirmarkering av stolpar jag sätter på plats.
Nivåskillnaden på marken under däcket är drygt 1,5 meter vilket betyder att det blir ganska högt i främre kanten. Eftersom jag måste anpassa ytan efter befintliga förhållanden, en trädgårdsstuga och ett stenparti, som utgör övre respektive nedre gräns. Dessa gör att mellanliggande yta bildar en spets, ungefär fyra meter i ena ändan och drygt fem i den andra. De återstående sidorna är inget undantag 8,5 meter närmast stugan och sex meter vid stenpartiet, således inga räta vinklar någonstans.
Ett stycke ingenjörsarbete som gör hela projektet till en lite intressantare utmaning.
En del undrar säkert över Don Felipes roll i det hela. Den är nog så viktig, han är bredvid mig hela tiden och kontrollerar allt jag gör, inget undgår honom. Ibland gör han en avstickare och kollar mattes trädgårdsanläggande. Kommer tillbaka efter en stund, som om han undrar Vad har du nu gjort. 

En trevlig söndag till er alla

Ó Nils Mohlin 2018-05-20






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar