Bloggportalen statistik

onsdag 9 december 2015

Järlåsatrollet och Donald Trump


Järlåsatrollet Carl Gustav är ett väldigt godhjärtat troll, som allt emellanåt förargas över orättvisor i samhället och som han uttrycker det ”vrickade politiker”. Bror Klumpeduns är bara ett genomsnällt troll, utan sin lillebrors förmåga att reflektera över saker och ting. Han gör i stort sett vad Järlåsatrollet säger åt honom att göra, även om ett och annat inte riktigt blir som tänkt var. Man kan ju fråga sig vad troll har för anledning att engagera sig i samhällsproblem och vad som sker på den politiska arenan. ”Det ingår i mina trolltyg att dra dumma politiker i öronen” säger Carl Gustav med bestämdhet när jag frågar honom. Jag erinrar mig att en och annan Sverigedemokrat, såväl som Putin har fått känna på hans trolltyg och med stigande bävan undrar jag vad han nu har i tankarna.

”Donald Trump, honom skall vi trumpa till och smisk i rumpan ska han ha” sa trollet med en övertygelse, som rimligen inte kunde ifrågasättas. ”Ställ nu inte bara till med nåt elände” i det närmaste bönade jag och tittade oroligt på det beslutsamma Järlåsatrollet. ”Ni ska väl för böveln inte studsa till USA och spöa upp Donald Trump”. ”Nä det mesta sköter jag från stora grottan, jag kan ju trolla”. Jo det hade jag ju sett ett och annat prov på.

På kvällen slog jag på CNN för att se om det fanns något om Donald Trump, jodå där stod han på ett direktsänt kampanjmöte och ondgjorde sig över färgade, muslimer, judar och en del till. Raljerade, svor och drog med sig skaror av åhörare med samma fördomsfulla åsikter. Precis som jag, beroende på intensiv avsky för personen ifråga och hans åsikter, skall byta kanal, så börjar han kvacka som en groda. Han harklar sig, gör en gest som ursäkt mot publiken och fortsätter kvacka. Sekunderna efter lyfter hans peruk och svävar omkring metern över huvudet, när han desperat börjar att jaga den så tappar han brallorna. När han vänder ryggen mot kameran ser man en grisknorr i rumpan på honom, som kameramannen med glädje zoomar in. Ytterligare halvminuten senare har Donald Trump förvandlats till den gris som han hela tiden varit, grymtar mot åhörarna och springer skamset ut. Efter att kameran följt Donald Trumps nesliga sorti, vänds den åter mot podiet och där står Järlåsatrollet och Klumpeduns vilt vinkande, för att sekunden efter bara försvinna. Då knackar det på dörren, det är Järlåsatrollet och Klumpeduns som glatt frågar ”har du något kaffe på gång”. Järlåsatrollet vrider om näsan på Klumpeduns och han krymper ett par meter, så att de båda kan komma in i vårt hus. ”Var det du Carl Gustav som förvandla Donald Trump till en gris”? ”Japp, jag funderade först på att förvandla honom till en groda, men hans kvackande lät så kaxigt, så han fick bli en gris istället”.

Tillsammans med trollen såg jag fortsättningen av programmet, där reportrar över hela världen undrande spekulerade över vad som hänt. Trump kom som Donald Trump och lämnade som en välgödd gris.

Nils Mohlin

©2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar