Bloggportalen statistik

tisdag 10 november 2015

Järlåsatrollets björnar


 

En tisdagsmorgon satt Järlåsatrollet på vårt altanräcke, bekvämt lutad mot husväggen, med en stor kopp Zoégas Skånerost bredvid sig och läste Dagens Nyheter. Förvisso höll han tidningen upp och ner, men återgav ändå ordagrant några rader ur en artikel som upprörde honom. En närgången björn som hälsat på alltför närgånget i ett tätbebyggt område i Dalby utanför Uppsala, har skjutits av skyddsjägare. Björnen, som sköts på måndagseftermiddagen, har också besökt andra orter i länet. – Den hade varit inne på gårdar i trakten och bedömdes vara farlig för människor, säger Christer Nordström, presstalesman vid Uppsalapolisen, till P4 Uppland.”

Järlåsatrollet såg för ovanlighetens skull riktigt arg ut. ”Varför skjuter människor djur?” Undrade han och slog med tidningen mot räcket. ”Jag skjuter inte några djur” sa jag som ett försök att blidka honom. ”Nä inte du, men många andra, så nu ska Klumpeduns och jag skydda björnarna”. ”Finns här fler” undrade jag med stigande nyfikenhet. ”O ja, här finns minst fyra till, en stor bamsing som vi kallar Klumpejöns, sedan en mamma Klumpelisa och två ungar, Lillklump och Storklump”. ”Oj det var inte illa, men var håller dom hus?” ”De bor i grottan tillsammans med Klumpeduns”. ”Men björnar kan vara farliga” invände jag. ”Inte dom inte, dom är lika klumpiga som Klumpeduns och ungefär lika korkade, därför har hela gänget fått namn med Klump i”.

I samma ögonblick ser jag Klumpeduns dyka upp i skogsbrynet och efter en hiskligt storvuxen björnhane, Klumpejöns förmoda jag och tätt efter Klumpelisa, Lillklump och Storklump. Järlåsatrollet Carl Gustav som sett på när jag dresserade Don Felipe, kommenderade SITT och ögonblickligen satte sig fyra björnar på rad, till och med Klumpeduns satte sig. ”Inte du ditt dumma troll, det gäller björnarna” sa en vilt gestikulerande Carl Gustav. Därefter visade Järlåsatrollet allt han lärt björnarna, ungefär samma saker som Don Felipe lärt sig. Sitt, ligg, hämta bollar, gå fint, räcka tass och så vidare. De skulle hälsa på mig och om än något motvilligt så hälsade jag i tur och ordning på dem och inte gjorde de vare sig mig eller Don Felipe något illa. Järlåsatrollet sa åt dem ”Gå hem” och alla björnarna lommade i väg mot grottan och efter följde Klumpeduns. ”Dumma troll, det gällde björnarna, inte dig, du skall fälla skog, mycket försiktigt”.

Nils Mohlin

© 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar