Bloggportalen statistik

onsdag 4 februari 2015

Trollkultur



Järlåsatrollet slutar aldrig med att förvåna mig. I morse när jag kört Graciela till bussen, så satt Carl Gustav bekvämt tillbakalutad i en solstol när jag kom tillbaka. Solstolen placerad i en meterhög snödriva utgjorde en märkvärdig syn i det vinterskrudade landskapet. Det tycker säkert grannarna också, som tittar lite konstigt på mig och undrar – ”Du mår väl bra?”
På näsan hade han ett par av mina gamla läsglasögon och läste till syns mycket upptagen dagens tidning. Att hann höll tidningen upp och ned var tydligen inget problem. När jag påpekade det för honom, så tittade han en smula förnärmat på mig, vände på tidningen och rabblade snabbt upp alla nyheter. – ”Egentligen föredrar jag serietidningar” sa trollet. – ”Inte de där med superhjältar, Stålis, Batman och alla de andra fjantarna, allt dom gör fixar jag och Klumpeduns i ett nafs. Nä Kalle Anka, Tom och Jerry är coola killar, Kalle är visserligen lite ilsken av sig, men det är ju bara sagor”. Fortsatte Carl Gustav samtidigt som han vek hop tidningen, slängde iväg den som efter en vid båge landade i tunnan för pappersavfall. Jag närmast fånstirrade när locket på tunnan öppnades sekunden innan den landade i tunnan och stängdes igen. – ”Hur gjorde du det där?” – ”Fjärrmanövrering såklart, troll kan trolla begriper du väl”. – ”Okej jag går in och sätter på kaffe”.
Järlåsatrollet har onekligen många strängar på sin lyra, men blyg som han är så våndas han våldsamt inför fotograferingen nästa vecka. Jag har förklarat att eftersom han är en av de mer betydande i den nya boken, så slipper han inte undan. Han undrar hur han skall vara klädd, kanske som cirkusdirektören i rosa jackett och hög hatt, röda skor och naturligtvis faluröd svanstofs. – ”Nej lite diskretare om jag får be”.

Nils Mohlin

© 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar