Bloggportalen statistik

onsdag 10 juli 2024

Vissa saker tar lite längre tid

 


Att vissa saker tar lite längre tid när man fyllt åttio är tydligen något man måste vänja sig vid.

Till exempel tillverka en portal och grind när leder vrålar av protest och stödkäppen är i vägen hela tiden, ungefär som en envis bråkstake.

När huvudet tror att man är fyrtio och kroppen säger något helt annat när jag skall lyfta grindjäkeln. Visserligen rätt stor, men jaget kolliderar mellan yngre tänket och medfött eller förvärvat jävlar anamma och åttioåringens motsträviga leder.

Min kloka fru Graciela säger, ”när du var fyrtio hur tänkte du då om en åttiårig man?”

Milda Jesus – Hjälpa honom över gatan, var min omedelbara reflektion.

Okej jag skall ta det lite lugnare

 

Ett av mina intressen är att följa nyhetsflödet.

USA:s presidentval i november lär ingen ha missat. Omdiskuterade kandidater som det stormar kraftigt kring.

Ett race mellan två herrar i åttio åren, en senil och en galen. 

Åttioettåring som uppenbarligen inte bara drabbats av usla leder. Med stapplande gång, frånvarande ansiktsuttryck och förvirrade uttalanden har Biden blivit en skräck för demokraterna fullt jämförbar med utmanaren. 

Donald Trump ger kanske ett vitalare intryck, även om galenskapen lyser om honom, förmodligen är han född galen. En psykopat som utgör ett stort hot mot den fria och demokratiska världen.

Pest eller kolera?

 

Till råga på allt har Sverige accepterat en vapenfri ockupation av USA och Sverige skall lyda under USA:s NATO-kommando.

Att vi gick med i NATO är väl kanske okej, men det får konsekvenser, som jag tror att vi inte riktigt hade med i beräkningarna.

 

Kom lite från ämnet men jag anser att som åttioåringar eller strax i närheten borde det vara förbjudet att kandidera till världens mäktigaste ämbete. Sätt gränsen vid sextiofem så kan en kandidat förhoppningsvis vara klar i huvudet under hela sin ämbetsperiod.

Visst har det funnits undantag på ledare som fungerat långt upp i hög ålder. Men varför ta risken?

 

Oavsett bakgrund, ambitioner och mål med livet är det nog rätt så klokt att luta sig bakåt och ta det lite lugnt när vi når de åttio.

 

Ó Nils Mohlin 2024 07 10

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar