Bloggportalen statistik

lördag 21 augusti 2021

Besök av en äldre gentleman i Kivik

Jag har besök av en äldre herre. En bit över åttio tror jag han är, så något äldre än vad jag är. Han kom redan vid åtta i morse och hävdar med bestämdhet att han skall tillbringa dagen här.

Trevligt tänkte jag, Graciela kommer inte hem förrän i kväll. Jag har någon att prata med. Diskutera den politiskt allt snabbare snurrande karusellen. Extremväder eller huruvida det var bättre förr eller inte.

Den gamle gentlemannen är mycket tystlåten, rent av lite surmulen.

Tittade på mig ungefär som, ”Pojkvasker trötta inte ut mig med en massa prat!”

Utan att bevärdiga mig med en blick gick han på stela ben en husesyn och fnyste, ”Jaså…Jaha, var det allt”.

Jag bjöd in honom till vardagsrummet och tänkte vi kan kanske se nyheterna tillsammans för så mycket till dialog lär det inte bli.

Jag satte mig i favoritfåtöljen för att ta in senaste eländet som inträffat i världen.

Åldringen syntes in till och artigt ropade jag hans namn. Inget svar. Jag gick ut i köket och där låg den gamle och sov i godan ro på köksmattan.

Men det är kanske så när man är hundvakt åt en 12 år gammal Affenpinscher.

Ozzy heter gentlemannen.

 

Önskar er en angenäm lördag

 

Ó  Nils Mohlin 2021-08-21

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar