Bloggportalen statistik

torsdag 1 juli 2021

Ett projekt bland projekten i Kivik

Lumbagon börjar ge med sig och med lystna blickar betraktar jag de gamla dörrarna och karmarna som skall rivas ut. ”Var försiktig!” säger Graciela.

”Absolut!” säger jag, men kanske inte med rätt övertygelse, av Gracielas oroliga blick att döma.

De gamla fina mässingstryckena och låsskyltarna tar vi till vara, samma kvalité finns inte att få idag. Polerade blir de som nya och kommer pryda sin plats på nya vita spegeldörrar.

Så här dags är dörrblad och foder borttagna och jag skall göra ett besök hos trähandlaren. Nya blad till tigersågen behövs för att såga ut karmarna, skruv och lite annat smått. 

Nya dörrar skulle egentligen levererats idag, men ingen bra lösning när regnet står som spö i backen. Det blir att jag hämtar dem själv med släpen och Elias hjälp i nästa vecka hos trähandlaren i Simrishamn. Elias är en ung och stark pojke, praktiskt sinnad och förstår vad som skall göras.

Nu vet ni vad jag skall göra närmsta veckan om Lumbagon fortsätter klinga av på samma hoppfulla sätt. Jag har den lite gammalmodiga uppfattningen att ont skall med ont fördrivas och tror att det är bra att vara lite igång även om det ackompanjeras av ett och annat kraftuttryck.

 

Önskar er en trevlig torsdag

 

Ó  Nils Mohlin 2021-07-01



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar