Bloggportalen statistik

torsdag 9 februari 2017

Konstnären Nils Mohlin öppnar upp ett galleri /


Nls Mohlin är konstnär, skribent och författare. Lagom till påsk öppnar han sitt galleri art by Nils Mohlin på Avenboksvägen 13 i Kivik. foto: privat

Konstnären Nils Mohlin öppnar upp ett galleri


Tommy Stambolovski



KIVIK. Nils Mohlin ägnar sig åt konsten och skrivandet på heltid sedan många år tillbaka. Lagom till påsk öppnar han nu upp sitt galleri för allmänheten.
– Det finns redan ett stort intresse, säger Nils Mohlin.
Inspirerad av sin morfar så började Nils Mohlin i unga år att intressera sig för konsten. Under åren har han haft drygt 60 utställningar, både separata och samlingsutställningar. Han har också författat tre böcker.
– Jag har haft förmånen att få lära känna och ställa ut ihop med många duktiga konstnärer. 2007 startade jag konstgruppen KRUT och 2011 tog jag initiativet till ”Konst i Kungsträdgården” och arrangerade utställningen i tre år.
Nils är född på öster i Malmö och har ett förflutet som byggchef och konsulterande ingenjör. 2010 flyttade han tillsammans med sin hustru Graciela till Stockholm. Sedan mars 2016 bor makarna i Kivik. Där har Nils en ateljé och ett galleri. Där han främst målar kustmotiv och naturalistiska motiv.
– Jag ägnar mig åt konsten och skrivandet på heltid sedan många år tillbaka. En syssla som kräver att jag arbetar väldisciplinerat många timmar om dagen, där måleri och skrivande nästan flyter samman och inspirerar vart annat, säger Nils Mohlin.
Vad är det som driver dig?
– Att uttrycka sig i bild och text känns som något nödvändigt, något man inte kan avstå från. Det blir som ett behov.
Nils håller just nu på att rusta upp sitt galleri som han tänker öppna upp för allmänheten under påskhelgen mellan klockan 12 och 17. Galleriet kommer också vara öppet varje helg under april fram till september.
– Förhoppningen är att många ska finna nöje och tillfredsställelse i mina texter och bilder

http://ystad.lokaltidningen.se/konstnaren-nils-mohlin-oppnar-upp-ett-galleri-/20170208/artikler/712319868/2427

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar