Bloggportalen statistik

onsdag 21 februari 2018

Sotare, kycklingar och andra hundliga problem

Minus en grad och marken pudrad av nysnö, så börjar torsdagen när assistenten och jag kör matte till bussen.
Assistenten betraktar Roberto, Carmen, Florencia, Julieta och Alejandra fortfarande med reserverad misstänksamhet. Egentligen bryr sig inte Don Felipe så mycket längre utan passerar dem med utstuderad nonchalans, ungefär som – ”Jag sa till er, att det är jag som är bossen! Det är därför ni sitter i en bur!” -  De växer så fort, att man ser skillnad från den ena dagen till den andra och redan nu kan man ana en flockledare. En kaxig typ som stäcker och bröstar upp sig in för de andra. Det är faktiskt sex kycklingar i buren, men sexan har inte fått något namn än, utan kallas kort och gott för sexan. Lite mindre än alla de andra, lite mer tillbakadragen och försynt i sitt beteende, men äter och dricker så även sexan skall väl växa till sig. Jag förvånar mig över hur glupskt och hur mycket de äter och efter en knapp vecka har de nästan dubblerat sin storlek.
Assistenten har inte tid med fåniga vaktelkycklingar, han skall ta emot sotaren idag och tycks fundera på om han skall vara artig och bemötande eller avvaktande och sätta honom på plats redan vid grinden.
Vi önskar er en trevlig dag och ta det försiktigt i halkan

Ó Nils Mohlin 2018-02-22


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar